Vi i Q-Meieriene er kjent for å involvere forbrukerne i arbeidet med produktinnovasjon. Nå vil vi også ha dere forbrukere sine ideer til ideelle organisasjoner som skal få tildelt midler til sitt arbeid.
– Som et forbrukerdrevet meieri vil vi la dere komme med deres forslag til hvem som fortjener støtte, forteller Q-sjef Kristine Aasheim.
– Vi håper at mange av dere vil engasjere dere ved å gi en «Qudos» til en organisasjon du velger selv, eller til noen som er foreslått av andre. På denne måten ønsker vi å skape engasjement og oppmerksomhet rundt alle dem som hjelper andre, fortsetter Aasheim.
God mental helse og bedre løsninger for klima og miljø
Frem til søndag 5. mai kan dere nominere organisasjoner som bidrar til god psykisk helse hos barn og unge, eller bedre løsninger for klima og miljø.
– Dette er områder som er viktige for mange, og hvor vi også har et ansvar som matprodusent. Ved å støtte ideelt arbeid kan vi sammen utgjøre en stor forskjell i menneskers liv, sier Aasheim, kanskje bedre kjent som Q-Sjefen.
Hele overskuddet gis til gode formål
Ikke alle kjenner til at HELE Q sitt overskudd alltid går til gode formål. Q-Meieriene har nemlig ingen private eiere som tar utbytte, men eies kun av den allmennyttige stiftelsen Kavlifondet. Siden Kavlifondet ble stiftet i 1962, har tubeost fra Kavli og meieriprodukter fra Q bidratt til samlede tildelinger på over 1,3 millarder kroner til gode formål i Norge og utlandet!
– Det betyr at når du velger Q i meierihyllen, så støtter du også en god sak. Vi kaller det melk med mening, sier Q-sjefen.
I mai og juni vil de nominerte vurderes og Kavlifondet vil plukke ut verdige kandidater som hver vil tildeles 100 000 kroner. Overrekkelse av midlene vil skje i slutten av juni.
– Vi gleder oss til å motta mange gode tips fra dere, og vil invitere de som tipser til å bli med på overrekkelse av gavesjekk og feiring dersom deres formål blir valgt ut, avslutter Aasheim.