Regjeringen svikter forbruker
Regjeringen sier de ønsker konkurranse og lavere priser i matbutikken, men de gjør det motsatte når de i dag foreslår å kutte i konkurransefremmende virkemidler.
Fleip! Vi har to meierier og henter melk fra store deler av Sør-Norge. I Gausdalområdet har vi 75 aktive melkebønder, fra Lesja i nord til Ringsaker i sør. Vi har også flere bønder i Valdres. På meieriet vårt på Jæren mottar vi melk fra 220 gårder, fra Etne i nord til Lindesnes i sør.
Fleip! Vi henter melk når kua melker, så det skjer hele året. 365 dager i året hentes det melk fra våre gårder.
Fleip! Dette er avgifter og tilskudd, som alle aktører i meierimarkedet får.
Fleip! Q-Meieriene er en liten utfordrer og har kun 7% av meierimarkedet. Vi klarer oss fint selv, men som alle andre aktører i meierimarkedet får vi tilskudd. Og den som gjør det aller best, Tine, får aller mest tilskudd.
Fleip! Ingenting har forandret seg. Q-Meieriene har fortsatt den samme ulempen med å transportere melk inn til de store markedene som vi har hatt hele tiden. Det er vanskelig å forstå hvorfor vi da får et slikt vedtak. I tillegg til dette blir tilskuddet fjernet etter bare 25 dager uten mulighet for tilpasning.
Regjeringen sier de ønsker konkurranse og lavere priser i matbutikken, men de gjør det motsatte når de i dag foreslår å kutte i konkurransefremmende virkemidler.
Forbrukerrådet er bekymret for konkurransen i meierimarkedet og frykter i verste fall at de private aktørene kan forsvinne helt.
Så flott at Tine vil ha konkurranse, da kan vi vel heller sette søkelys på å øke produksjonsgrunnlaget gjennom rettferdig konkurranse, fremsnakking og innovasjon på det hvite gullet?
På én uke skapte den 5 meter høye melkekartongen på Oslo S et brennende engasjement for konkurranse, innovasjon og valgfrihet i meierihyllen. – At folk heier på oss betyr alt, sier Q-sjefen.
Forbipasserende sperret opp øynene da Q-sjef, Kristine Aasheim, avduket en 5,5 meter høy melkekartong midt på Oslo S mandag morgen. Målet er å mobilisere til et felles heiarop for konkurranse i meierisektore
Landbruksdirektoratet leverte 15. desember sin utredning om de konkurransefremmende tiltakene i meierisektoren til Landbruks- og matdepartementet.
Norsk konkurranse er livsviktig for den norske bonden, handelen og forbruker skriver Q-sjefen Kristine Aasheim i dette innlegget som stod på trykk i Nationen 22.november.
Etter at Landbruksdirektoratet vedtok å fjerne 50 millioner i distribusjonstilskudd har Q-fansen flokket seg rundt selskapet.
Se for deg at vi er tilbake på 90-tallet. Da du måtte velge mellom å bruke internett eller å bruke fasttelefon, du måtte ta turen til banken for å betale regninger og det bare var én leverandør av meierivarer i Norge.