Q utfordrer Tine igjen: Ja til klimamelk overalt!
14.000 Qer utfordrer nå 206.000 TINE kuer til klimakamp. Sånt blir det tempo på grønn innovasjon.
I september lanserer vi Q-Klimamelk med 25% mindre klimaavtrykk.
Quene spiser et fôrtilskudd som gjør at litt mindre metangass
-Vi starter med produksjon i Gausdal, med melk fra tre løsdrift-gårder med til sammen 220 kyr, forteller Baustad videre. Kari Myhre, som er med i innovasjonsprosjektet for Q Klimamelk, sier: «Dette er spennende og en mulighet vi vil være med på. Det å være Q-bonde i 2023 krever at vi hele tiden følger med og er i forkant. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.»
-Vårt mål er å gi dette fôrtilskuddet til alle våre 14 000 kuer innen tre år, signaliserer en offensiv Baustad. -Det tror jeg er mulig å få til, med våre Quuule Quuer og proffe melkeprodusenter, sier hun.
Q-Meieriene har ambisjon om å bli klimapositiv innen 2030
Allerede i 2017, etter utfordring fra matredder Mette Nygaard Havre, endret vi datomerkingen på all Q-melk til «Best før, men ikke dårlig etter». Det fikk tusenvis av forbrukerne til å se, lukte og smake før de heller ut melk som har “gått ut på dato”, forteller Q-sjefen Kristine Aasheim.
-Å oppmuntre oss selv og andre til matredding er en prioritert Q-oppgave, og derfor deler vi også ut Matredderpris til enkeltpersoner og organisasjoner som gjør en ekstra innsats, sier Q-sjefen. Engasjementet rundt matredding og bærekraft, inspirerte oss til å sette ambisjonen om å bli et klimapositivt meieri innen 2030.
Q-fansen ønsker å gjøre smarte valg, og derfor forventer de nå at vi tar ansvar for å redusere CO2-utslippet som kommer fra alt vi gjør også, helt fra kua til frokostbordet ditt. En kartlegging av verdikjeden viste at 85% av vårt klimaavtrykk kommer fra kua, så da må vi sette inn kreftene der.
25% redusert klimaavtrykk utgjør cirka 14.000 tonn av det totale CO2-utslippet hele Q-Meieriene står for. Det er et stort tall, men vi må ta inn over oss at vi har kort tid og fortsatt lang vei frem til å bli et klimapositivt meieri, konstaterer Q-sjefen.
For å nå dette målet er vi avhengig av at Q-fansen hjelper oss med løsningsforslag og tar gode valg på veien, sier Aasheim. Å redusere metanutslippet fra kuer er på dagsorden globalt, og er jammen ikke en enkel oppgave å løse. Derfor er dette en perfekt oppgave for Q, sier Aasheim. -Vi elsker utfordringer!
I andre land snakkes det nå om å legge CO2-avgifter på matproduksjon, og vi vet at Q-fansen ønsker å gjøre gode valg. Det betyr at klimavennlig produksjon vil gi konkurransekraft fremover. Vi ønsker oss som vanlig innovasjon, mangfold og endring – nå med mer tempo i CO2-reduksjon.
Regjeringen har nylig foreslått betydelige endringer i rammebetingelsene til Tines konkurrenter, som rammer Q-Meieriene spesielt. Konkurransetilsynet, Landbruksdirektoratet og Forbrukerrådet har alle gitt faglige og krystallklare råd om at dette vil svekke konkurransen.
Vi mener at Q-Meieriene har en viktig rolle i år drive innovasjon og utvikling i norsk meierisektor, i samarbeid med egne bønder. Konkurransen sikrer at vi maksimerer norsk melkeproduksjon, i kampen mot import. Det håper vi regjeringen nå forstår, og skrinlegger sine forslag om å svekke konkurransen.
Kristine og Camilla avslutter: -Vi har Q-melkeprodusenter som Kari, Simen og Tormod, som er med på å utfordre det etablerte, og som bidrar til at vi nå kan gi Q-fansen Norges første melk med 25% mindre klimaavtrykk, nemlig Q Klimamelk! Gled dere til september!
14.000 Qer utfordrer nå 206.000 TINE kuer til klimakamp. Sånt blir det tempo på grønn innovasjon.
Q-Meieriene er kjent for å lansere forbrukerdrevne innovasjoner og var de første til å lansere begrepet «Best før, ikke dårlig etter». - Derfor er vi glade for å være de første som tilbyr dobbel datostempling for å forenkle forbrukerens hverdag og redusere matsvinn!
– Over en periode, har EU testet ulike former for datomerking, nettopp med formål om å redusere matsvinn, forteller Annette Waage Jung, Innovasjonsdirektør i Q-Meieriene. Det er gjort mange forbrukerundersøkelser i EU som dokumenterer at denne tilleggsmerkingen er veldig nyttig. Merkingen gjør at forbruker er flinkere på å lukte, se og smake på produktet og med dette reduserer vi matsvinn.
Q-Meieriene har jobbet iherdig for å gjøre forbedringer på sine to meierier i Gausdal og på Jæren. Resultatet er en friskere Q-melk med to dager lengre holdbarhet.
Kan datoskrekk kureres? I sitt nyeste «datoeksperiment» utfordrer Q-Meieriene fire forbrukere til å møte «best før»-frykten ansikt til ansikt.
Vi kutter plast fra et av våre mestselgende produkter. Endringen på 15 millioner rømmebegre vil spare miljøet for 75 tonn plast i året.
Med sitt store team av frivillige, har de i over ti år hentet overskuddsmat hos butikker og grossister.
@krisslovesfood har tatt sosiale medier med storm med sine mattips. Han elsker å redde mat, lage gode retter og dermed spare både klima, miljø og lommebok.
Hos Smørtorget Kaffe og Mat i Tromsø går ingenting til spille – Derfor ble de tildelt en velfortjent matredderpris!
Fra idé til butikk. Per Arne Einarsen fra Bergen utfordret Q-Meieriene til å følge den gode magefølelsen. Nå finner du idéen hans, Q Kefir, i meierihyller over hele landet.
I fjor reddet Jan Erik og Kysthagen flere tonn gulrøtter fra å havne i søpla, nå har de vunnet prisen «Årets matredder 2022». Samtidig gikk 9. trinn på Gursken ungdomsskule helt til topps i Q matredderkonkurranse, der målet var å lage retter av råvarer som ellers hadde blitt kastet.
Gründerne i Holdbart mener det bare er tull å kaste mat på grunn av dato, uten å sjekke om den er blitt dårlig. Ved å kjøpe overskudddsvarer fra produsenter, grossister og importører bidrar de til å redusere matsvinn i flere ledd.
I Unge Kokkers verden henger sunn og smakfull mat tett sammen med ivaretakelse av miljøet. Dette lærer de også bort til barn og ungdom. Nå har de mottatt Q Matredderprisen for sitt brennende engasjement.